„Płać za kliknięcie” jest szybkim oraz opłacalnym sposobem dotarcia do konkretnej grupy odbiorców w sieci www. Szybkość systemu polega na niezwłocznym pojawieniu się reklam w Internecie – po konfiguracji kampanii oraz przesłaniu środków finansowych na konto reklamowe. Opłacalność polega tutaj na docieraniu do użytkownika przy użyciu stosunkowo niewielkich kosztów, pamiętać jednak należy o dokładnym przemyśleniu strategii i dobrze skonfigurowanej kampanii linków sponsorowanych. Kampania pozostawiona bez kontroli czy źle skonfigurowana doprowadzi do wyczyszczenia funduszy z konta reklamowego, bez uzyskania przez reklamodawcę zadowalającego współczynnika konwersji.
System Google Adwords jest największym systemem aukcyjnym na świecie, lecz paradoksalnie cena nie jest głównym czynnikiem wpływający na pozycje reklamy w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja ceny za kliknięcia polega między innymi na dążeniu do jak najwyższego wyniku jakości ( wyczerpujące informacje o pomiarze trafności reklamy można znaleźć w jednym z rozdziałów pomocy Adwords – Wynik Jakości)
Przykładowo wyobraźmy sobie dwóch reklamodawców reklamujących swoje aplikacje na te same słowa kluczowe. Reklamodawca X ustalił w panelu zarządzającym Adwords, że zapłaci za pojedyncze kliknięcia nie więcej niż 1,5. Reklamodawca X zadbał o optymalizację kampanii: treść reklamy jest dopasowana do słowa kluczowego, reklama jest spójna ze stroną docelową, strona internetowa reklamodawcy jest poprawnie zbudowana oraz czytelna. Reklamodawca X poprzez swoje działania osiągnął najwyższy wynik jakości – dziesięć. Reklamodawca Y zdeklarował maksymalną stawkę za kliknięcia 2 zł jednak nie zadbał o optymalizację kampanii i uzyskał wynik jakości na poziomie trzech.
Dzięki staranności reklamodawca X spowodował uzyskanie wysokiego wyniku jakości, koszty jakie ponosi za kliknięcie w reklamę, która znajduje się na pierwszym miejscu to 0,60 groszy. Reklamodawca Y ze słabym wynikiem jakości pojawia się na 6 pozycji w linkach sponsorowany oraz dodatkowo za pojedyncze kliknięcie płaci 1,70 zł.
Powyższy przykład pokazuje, że poprawna optymalizacja kampanii pozwoli nam zredukować koszty za kliknięcia i umożliwi ukazywanie się wyżej w hierarchii, niż reklamodawcy płacący więcej.
Dobór słów kluczowych do pozycjonowania
Pozycjonowanie stron internetowych, sklepów czy portali to złożony proces, w którym musisz nie tylko rozumieć działanie wyszukiwarek internetowych, ale przede wszystkim powinieneś zdać sobie sprawę w jaki sposób ludzie z nich korzystają, czyli „jak szukają”. Dlatego tak istotny jest odpowiedni dobór fraz i słów kluczowych w tworzeniu spójnej, skutecznej strategii SEO. Wszystkie błędy, ale w szczególności błędy w doborze słów kluczowych w znacznym stopniu zmniejszą skuteczność zaprojektowanej kampanii.
Przystępując do wyboru odpowiednich fraz i słów kluczowych staraj się myśleć jak potencjalny użytkownik, a nie jak właściciel strony www. Warto postawić się w roli osoby poszukującej treści, które oferujesz na swojej stronie i wybrać słowa najlepiej oddające jej zawartość.
Bardzo trudno, będąc właścicielem strony internetowej, spojrzeć obiektywnie na swój serwis www, a tym bardziej dobrać odpowiednie, skuteczne słowa kluczowe.
Zastanawiając się w jaki sposób twoich produktów czy usług będzie szukał statystyczny internauta łatwo popełnić błąd. Wiadomo, że hasła wpisywane przez ludzi w wyszukiwarkę często różnią się od naszych wyobrażeń. Spowodowane jest to poziomem wiedzy o produkcie czy usłudze pomiędzy usługodawcą, a usługobiorcą.
Użytkownicy bardzo często stosują opisowe zapytania, których Ty jako specjalista z danej dziedziny nawet się nie spodziewasz. Statystyki również pokazują tendencje do dokładnego dookreślania słów kluczowych, coraz częściej wpisujemy zapytania składające się z wielu wyrazów. Spowodowane jest to rosnącą świadomością użytkowników Internetu, jak również chęcią uzyskania w jak najkrótszym czasie odpowiednich wyników – co jest możliwe poprzez uszczegółowienie fraz. Warto zapytać członków rodziny czy znajomych o to co by wpisali w wyszukiwarkę www, w celu znalezienia danych informacji – dzięki temu uzyskamy szerszy ogląd.
W Internecie dostępnych jest klika narzędzi zbierających słowa kluczowe. Dzięki nim możesz się dowiedzieć jakie słowa, frazy kluczowe społeczeństwo internetowe najczęściej wpisuje do wyszukiwarki. Warto zwróci uwagę na dwa narzędzia – propozycja fraz kluczowych dla usługi Adwords (Google AdWords Keyword Tool) oraz narzędzia dla webmasterów Google
Skontaktuj się z nami, a pomożemy ci dobrać odpowiednie, skuteczne słowa kluczowe.
Metody rozliczeń
Agencje interaktywne czy firmy zajmujące się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych proponują różnorodne metody rozliczeń, nierzadko tak skomplikowane iż internauta poszukujący danej usługi, bez gruntownej wiedzy na temat tej branży, może mieć kłopoty z ich zrozumieniem. Porównując oferty pozycjonowania rożnych firm, w celu wybrania najkorzystniejszej z nich, można nabawić się bólu głowy.
Trzy najważniejsze aspekty, na które warto zwrócić uwagę.
- a) okres trwania umowy
- b) metoda naliczania płatności
- opłata abonamentowa
- opłata za wynik
- opłata jednorazowa
- opłata za ruch
- opłata za konwersję
- c) system sprawdzający pozycje, raportowanie postępów prac
Podpisując umowę na pozycjonowanie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na czas jej trwania oraz okres wypowiedzenia. Nikt nie jest wstanie przewidzieć jak będzie wyglądać kondycja finansowa firmy za 6 miesięcy, 12 miesięcy czy w odległej przyszłości. Warto sobie zostawić furtkę na nagłe, nieprzewidziane kłopoty. Umowa na dłuższy okres, bez możliwości wypowiedzenia staje się w czasie kryzysu dużym kłopotem.
Jeśli pierwszy punkt jest przeanalizowany i można poczuć się bezpiecznie w kontaktach z usługodawcą należy przeanalizować i zrozumieć system rozliczeń. Im więcej pojawia się w głowie pytań, jeśli po raz kolejny czytasz opis czy schemat rozliczeń i nadal nie wiesz na czym polega naliczanie opłat, powinna zaświecić Ci się w głowie czerwona lampka. Im prostszy model rozliczeń tym lepiej dla klienta. Dodatkowo opłata powinna być naliczana za efekty prac, rozumiane jako TOP 10 – pierwsza strona wyników w wyszukiwarce Google.
Dodatkowym i ważnym aspektem, który pozwala wszystkim spać spokojnie, to cykliczne raportowanie. Polecamy wariant, w którym klient w każdym momencie może sprawdzić pozycje pod określonymi frazami, przeanalizować postępy prac. Warto też dowiedzieć się czy system monitorujący pozycje jest autorskim produktem firmy pozycjonującej czy zewnętrznym, dzierżawionym systemem monitoringu fraz.
Projektuj strony internetowe dla ludzi nie dla wyszukiwarek
Trudno nie zgodzić się z licznymi raportami, publikacjami, w których na okrągło czytamy podobne informacje. Wniosek z nich jest jeden – jeśli twoja strona internetowa nie znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to dla wielu milionów ludzi przeszukujących codziennie Internet w zasadzie nie istniejesz.
Nikomu też nie trzeba wyjaśniać różnicy pomiędzy pierwszą, a drugą stroną wyników wyszukiwania. Twoja strona znajduje się w wielkiej internetowej dżungli. Sieć www nie jest łatwym rynkiem i nie brak konkurencji w wyścigu na pierwszą stronę wyników. Jeśli nie zadbasz o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania od samego początku projektowania strony internetowej, znajdziesz się poza podium, pierwszą stroną w Google.
Obecnie mówi się dużo o optymalizacji pod wyszukiwarki interentowe pod kątem technicznym (poprawność kodu strony, walidacja WC3, odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, dopasowanie title i description, przyjazne linki, dobre otoczenie serwisu – linkowanie i wiele innych). Pokusa szybkiego dostania się na podium jest wielka, lecz trzeba uważać. Jeśli nie uda Ci się zachować równowagi pomiędzy tworzeniem witryny www pod wyszukiwarki (przeoptyamlizawana strona www), a tworzeniem witryny internetowej dla ludzi nie wróżymy udanej kampanii SEO. Obecność na pierwszej stronie będzie skutkowała słabą konwersją i nie będziesz w stanie utrzymać się długo w TOP10, między innymi dlatego, że wyszukiwarka Google dostrzeże zakazane techniki stosowane na twojej stronie internetowej, a ta w konsekwencji zostanie ukarana na bardzo długo.
Sieć nagradza cierpliwość, spójną strategię, wartościowe treści, mądre pozycjonowanie. Krótkoterminowe zagrywki mające na celu oszukanie wyszukiwarek internetowych mogą tylko zaowocować krótkoterminowymi korzyściami, ale prowadzą do długoterminowych problemów. Z wysokimi pozycjami jest jak ze zdobywaniem zaufania wśród ludzi. Używając podstępu, kłamstwa tworzysz zaufanie kruche, które łatwo zniszczyć. Jeśli jednak wykażesz się cierpliwością, będziesz je budował powoli, ale sukcesywnie, wzbudzisz zaufanie pozytywnym działaniem i sprawiasz, że będzie ono silne i przetrwa niejedną burzę.
Dbając o elementy techniczne bardzo często zapominamy o przeznaczeniu stron internetowych, które przecież są budowane dla ludzi i zmyślą o nich, dlatego strony powinny być użyteczne i o te aspekty powinniśmy zadbać na początku. Skupianie się tylko na aspektach technicznych skutkuje tworzeniem treści czy witryn www atrakcyjnych dla wyszukiwarek, lecz zupełnie nieatrakcyjnych dla czytelników ze względu na kiepski styl. Tylko równowaga pomiędzy konieczną i rozsądną optymalizacją pod wyszukiwarki internetowe, a wartościową stroną www dla użytkowników zbliży cię do ciągłej obecności na najwyższych stopniach podium w sieci www.